20141103 – FAQ Tecnische gegevns MAN truck en camper gedeelte

Vraag
· Tiremon-bandenspannings systeem
· Waarom geen auto met Alkoof
· Waarom heb ik voor een MAN gekozen
· Heb ik zonnepanelen op mijn auto?
· Waarom heb ik voor een 4wheel drive auto gekozen?
· Hoe lang duurt het bouwen van een camper
· Technische Specs

Antwoord
· Tiremon-bandenspannings systeem
Op mijn stop over in Nederland in december 2009, kocht ik een Tiremon. Dit is een luchtdruk bewaking systeem voor je banden. Ik heb pas twee keer een lekke band gehad met mijn MAN vrachtwagen, maar beide keren ontdekte ik het lek bij toeval en met veel geluk. Had ik het lek niet ontdekt, dan had ik misschien wel mijn banden aan flarden gereden, met alle kosten en gevolgen van dien.
Om dit in de toekomst te voorkomen zocht ik naar een oplossing en vond Tiremon. Afkorting van Tire Monitor is dit, tot nu toe nog, een ideale oplossing gebleken. Ik zal het systeem in het kort beschrijven. Het bestaat uit 4 sensors die je op het ventiel van je band schroeft en een display. De sensors worden gevoed door een knoopcel. Hoe lang zo’n knoopcel mee gaat kan ik nog niet zeggen maar ik vermoed een paar maanden. De display wordt gevoed door een setje penlights. het ontvangt draadloos de signalen van de sensors en geeft deze weer op het display. De informatie is goed leesbaar en je kan instellen of het in Bar, psi of kg/cm weergegeven wordt. Verder kan je een boven en ondergrens instellen zodat er een piepsignaal klinkt als je banden onder of boven een bepaalde spanning uit komt. Als laatste geeft het ook de temperatuur van de sensor weer en geeft zo dus een indicatie van de temperatuur van je wielen/banden. ook hier kan je een bovengrens ingeven. De display piept als het boven die temperatuur uit komt.
Het geheel instaleren is op zich eenvoudig hoewel ik er in eerste instantie wat problemen mee had. Toen ik die echter had opgelost werkt het systeem perfect en ik ben er nu heel erg blij mee. Het geeft een stukje zekerheid en extra veiligheid gevoel, en een stukje meer controle over je auto en de gesteldheid er van. Ten alle tijden kan je zien of je banden op spanning zijn of dat er problemen zijn en dat geeft mij ieder geval meer plezier in het reizen. Hier misschien iets om op te letten als je interesse hebt in dit systeem. Het eerste probleempje waar ik tegen aan liep was omdat er op mijn auto (zoals op de meeste vrachtwagens) met een ventiel verleng systeem word gewerkt. Dat zijn plastieken verlengstukken die op het metalen ventiel en zijn geschroefd. Deze plastieken verlengstukken komen dan uit de velgen steken zodat je de banden eenvoudig kan bijvullen of leeg kan laten lopen. Echter zijn die verlengstukken niet gemaakt om met je Tiremon te werken. Als je namelijk de sensors op de plastieken verlengstukken schroeft, staat er continu luchtdruk op de plastic ventielen en die gaan dan vrij snel lekken. Ik heb het opgelost door de plastieken ventielen eraf te halen en de sensors rechtstreeks op de korte metalen ventielen te schroeven. Omdat die diep in de velgen zitten, leek het mij zelfs ook veiliger ivm diefstal. Nadeel is dat ze, mocht je de druk van je banden moeten verminderen vanwege bijvoorbeeld rijden in zand, je er moeilijker bij kan. Tweede probleem wat ik had was dat een van de sensors niet goed werkte. Die is netjes omgeruild door de firma Tiremon, maar het was wel een heel gezoek en gedoe. Er werd even vermoed dat de sensor te ver van de ontvanger af zou staan. Dat kan als je een grote vrachtwagen hebt (grote afstand tussen achterwielen en plaatsing van het display). Dat was bij mij niet het geval, en als het bij iemand wel zo zou zijn, zijn er zogenaamde signaal versterkers te krijgen.
[ Terug naar boven ]

· Waarom geen auto met Alkoof

Waarom een auto zonder alkoof?
Het liefst zou ik ook een auto met alkoof hebben. Voor diegene die niet weten wat dit is, dat is bij een gewone camper het gedeelte boven de bestuurders cabine waar men dan een bed of zelfs kleine slaapkamer gemaakt heeft. Het voordeel van zo een systeem is dat je alle ruimte achter als leefruimte vrij houd en dat scheelt veel ruimte.
Waarom geen alkoof dan. Het antwoord is heel eenvoudig. Als je lang op reis gaat, ga je slechte wegen tegen komen, en geloof me, in sommige landen kunnen ze er echt wat van (juist niet dus). In landen als India, Pakistan of Mongolie zijn de wegen soms zo slecht dat er meer kuilen dan weg is. Met je auto door kuilen rijden geeft als resultaat dat het chasis gaat torderen zoals dat heet, of op zijn gewoon Hollands, gaat bewegen. Het chasis van de auto is speciaal zo gemaakt dat het flexibel is. Het gaat als het ware een beetje draaien. Dat is niet erg, maar, alles wat dan boven op je auto gebouwd is gaat dan wel mee natuurlijk. En als je een alkoof hebt, zit dus het achterste gedeelte van de auto vast aan de rijd cabine. Als het frame dan gaat torderen onstaan er zulke spanningen dat het bij een alkoof constructie snel gaat scheuren. En dat willen we natuurlijk niet.
Antwoord is dus simpel, een alkoof constructie is niet sterk genoeg om langere tijd mee op slechtere wegen te rijden.

[ Terug naar boven ]

· Waarom heb ik voor een MAN gekozen
Tja, dat antwoord is wat moeilijker. Ik kan niet een bepaalde reden opnoemen zo van DAAROM heb ik een MAN gekozen. Het zijn er velen. Ik zal er een paar opnoemen.
MAN is gewoon een goed merk. Laten we eerlijk zijn. Ze voorzien veel van de legervoertuigen voor Engeland, zijn in Duitsland denk ik de grootste op vrachtwagen gebied.
MAN is een van de weinige fabrieken die een auto op bestelling kan, EN WIL, leveren. Ik heb ook kontakt gezocht met Mercedes, want dat merk stond ook hoog op mijn verlanglijstje, maar ik kwam van een koude kermis thuis. Ik kreeg een beetje het idee dat men dacht zo van ´he snotjongetje, wat moet jij met je grote wensen´. Kan aan mij hebben gelegen, toch bleef ik met dat gevoel zitten.
Bijna alle moderne 4w drive vrachtwagens die gemaakt worden voor verre reizen zijn van MAN. Had vroeger Mercedes en Unimog het grootste aandeel, als je nu gaat kijken zijn het allemaal MANnetjes. Maar kijk ook eens bij de Parijs Dakar rally, waar MAN het erg goed doet…
De cabine bouwer in Duitsland rade eigenlijk alleen maar MAN aan. Hij zei dat Mercedes te lange levertijden hadden, te duur, en niet aan naar zijn wensen wilde leveren. MAN wilde dat wel, en denkt met je mee.
Tja, met zo´n advies is de keuze natuurlijk snel gemaakt, en voor wie het weten wil, Rosier v/d Bosch in Vleuten hebben een perfecte ondersteuning tot nu toe, zijn erg behulpzaam, er heerst een leuk sfeertje en hebben veel kennis. Wat wil een wereldreiziger nou nog meer.
[ Terug naar boven ]

· Heb ik zonnepanelen op mijn auto?
JA zeker. Zonnepanelen zijn essentieel in het electricitiets plan van mijn auto.
In verre landen heb je geen campings. Je bent dus helemaal op je zelf aangewezen wat electra betreft. Zonnepanelen zijn daarin zeer belengrijk. Die moeten voor een groot gedeelte het gebruik van de compressie koelkast opvangen zodat ik langer ergens kan staan zonder dat ik een generator hoef te starten of de motor van de auto aan moet zwenegelen.
[ Terug naar boven ]

· Waarom heb ik voor een 4wheel drive auto gekozen?
Ik ben met een normale auto helemaal van Nederland naar Bangladesh en terug gereden, zonder dat ik echte een 4 wheel drive gemist heb. Met andere woorden, in de meeste landen kan je met een gewone auto prima overweg. Ik heb 2 keer vast gezeten in de blubber, toen had ik het goed kunnen gebruiken. Waarom kies ik dan nu toch voor een 4 wheel drive (vracht) auto? Omdat ik een aantal gebieden in bijvoorbeeld India en Pakistan niet kon bezoeken omdat ik geen 4 wheel drive had. Gebieden zoals Kashmir, de Karakoam Highway of de weg naar Nepal, was voor een normale auto redelijk ondoenlijk. Nu wilde ik een auto zonder beperkingen. Misschien gebruik ik het niet vaak, maar ieder geval KAN ik overal naar toe. En dat is de reden dat ik 4 wheel drive genomen heb.
[ Terug naar boven ]

· Hoe lang duurt het bouwen van een camper
Het feitelijke bouwen van een camper duurt ongeveer 3-4 maanden. Dat is de tijd die een profesionele bouwer nodig heeft voor het maken van de achtercabine, eventuele aanpassingen te doen aan het chassis, de cabine vullen met meubels, electra etc.

MAAARRRR…..
Zo makkelijk gaat het dus niet helaas.
Alle goede camper bouwers hebben wachtlijsten, die varieert van tussen de 4 maanden en 2 jaar. Dan heb je de tussentijdse problemen, dingen die niet kloppen, niet goed gaan, waarop men moet wachten, onderdelen die te laat zijn etc. Verder heb je, als je zoals ik een nieuwe auto besteld, een levertijd op de auto (3-4 maanden) want die word op specificatie voor je gemaakt, wachtijd voor sommige onderdelen, enfin, je snapt het, dat 3-4 maanden loopt alles bij elkaar uit op 1 tot 1,5 jaar !!!
Als je natuurlijk zelf bouwt kan je het evt sneller doen. maar ik vermoed dat je er toch ook wel een jaar mee bezig bent. Er komt een hoop bij kijken, een hoop planning, een hoop vragen, creatief denken en oplosingen verzinnen. Heel leuk allemaal, ik geniet met volle teugen, maar het kost een hoop tijd.
[ Terug naar boven ]

· Technische Specs
Auto zelf

Onderstel is een MAN LE 10.220 4×4
Wielbasis 3,56 meter
Bandenmaat 365/80R20 Terrein
Kleur wit
220 PK diesel motor
Water en Interkoeler
Tropen ventilotor
EDC (electronische inspuiting)
Voorverwarmde brondstof filter
Motor rem (EVB)
Droge luchtfilter
Vooras max 5,2 ton
Parabool vering voor en achter
Sperdifferentieel in Vooras en achteras
Inschakelbare voorviel aandrijving
Achteras max 6,8 ton
Achteras met naafreductie (i-4,64)
Achteras schokdemper versterkt
200 l dieseltank rechts
300 liter diesel links
Stalen velgen
Stalen voorbumper
ABS
Verwarmde luchtdroger
2x accu 140 Ah
100 ampere dynamo (2800 wat)
Lucht pomp 238 M3

Woon gedeelte

woon bak afmetingen van 510×220 hoogte 195
10 liter gas/electra boilter
Keuken met wasbak en 3 piits kooktoestel
110 liter kompressor koelkast (electrisch)
300 liter verswatertank
100 liter vuilwater tank
2x 11 kilo gasfles (buiten)
Combi magnetron/oven
3000 wat omvormer 12-220
Bed van 140×210
330 wat solar panelen op dak
2000 wat benzine gernarator Honda
Truma A/C
Luifel
Achteruit rijd camera
Douche Cabine
Tethford casette toilet
Badkamer wasbak en opbergkastjes
Diverse kastjes en opberg ruimtes
Nood luik naar rijcabine
6 ramen
2 grote dakluiken
Slaapplaats op dak (buiten)
Fietsdrager

[ Terug naar boven ]