20031000 – Oktober 2003 , Kathmandu en Pashuppatinath (Nepal)

20 oktober 2003, Boudha en Pashuppatinath
Geplaatst op Monday 20 October @ 16:18:06 GMT+1 door casper

Putuwie??? zul je wel denken. Nee, dit is geen reclame voor Paturain, het zachte smeerkaa…. ach laat maar zitten ook, het onderwerp is daar niet zo geschikt voor.

Wat is het wel? Laat het me even uitleggen. Ik had dus nu op hike moeten zijn, maar door ziekte zit ik nog in Kathmandu, en ik dacht, moet toch wat, dus ik maak een dagtrippie naar twee beroemde dingen.

Boudha is een hele heilige Stoepa (ik moet toch eens uitzoeken wat dat woord nou betekend) en een van de grootste van Nepal.

Pashuppatinath is een van de heiligste Hindhu tempels, waar behalve feesten en partijen, ook de dooien worden verbrand en gedumpt.

Ik had de vorige dag al een Riksha rijder gesnaaid en een prijs afgesproken om me naar de twee bezienswaardigheden te brengen. Eigenlijk is het te ver per Riksha, maar ik dacht, het is wel een leuke trip, en ik zocht een Riksha waarvan ik dacht dat die gast het geld wel kon gebruiken, en wiens kop me wel aan stond.

Ik zeg nog zo, denk er om half 10 bij het Hotel, en jij en niet een ander. Yes sir, Yes sir, al ja/nee bewegingen makend met zijn hoofie.

Toen ik om half tien uit me Hotel kwam, stond de gast er inderdaad, maar niet met zijn Riksha. ‘ This is my brother, and he take you’ . Jaa, denk ik, bekijk het, die broer had een onbetrouwbare tronie, dus ik zeg, bekijk het… en loop weg. Hah, die gast rook geld, en karde achter me aan, maar ben een taxi ingestapt en voor minder geld (maar minder leuk) naar Boudha gereden.

Ook deze taxi chaffeur bood me al zijn diensten aan, van gids, tot taxiritjes, bus tickets, massage en massage met happy end (om het maar netjes te zeggen). Maar Casper, onvermuwmbaar, liet zich bij Boudha af zetten en liep richting de beroemde stoeppa.

De grote stoepa, opgericht ter ere van alle Tibetaanse vluchtelingen in Nepal

Tja, het leek een beetje op de Jokarta in Lhasa, een grote ronde mmmm, punthoed?, met er om heen een wirwar van winkeltjes vol met afschuwwekkende prullaria en andere goedbedoelde onzin. De tempels leken op die van Tibet, alleen hadden ze het hier nodig gevonden om er nog mooie flits en kerst lichtjes in te bouwen, zodat alles nog prullaariaarder leek (?).

Overal klonk die monotone muziek, die je gebruikt om in trance te komen en bij te bidden. Die muziek hoor je uit bijna elke winkel en is overal hetzelfde, ik heb het nu zo vaak gehoord dat ik het misschien wel leuk ga vinden. Uiteraard moest je ook hier weer kloksgewijs rond het gebouw lopen, en al lopend kan je dan weer aan de bidwielen draaien of kleine dingen offeren in de vele kleine mini tempeltjes die zich rondom de stoeppa hebben verrezen. De hele vertoning was bekend, erg toeristisch en bood weinig nieuws, dus ik was binnen 20 minuten uitgekeken. Omdat ik zo snel hier klaar was besloot ik om gewoon lopend naar Pashuppatinath te gaan. Volgens de kaart was het een km of 4, dus een uurtje lopen, was te doen. Ik was nog wel een beetje zwakjes van mijn griep, maar langzaam lopen kan ik ook, dus op weg door velden en paden, langs vage dorpjes en stinkende vuilnisbelten.

Of de kaart was verkeerd, of ik had snel gelopen, na een minuut of 35 was ik al gearriveerd.

Het hele complex was op een berg in het bos gebouwd, dat bos zat vol met apen (die ook dingen van je jatte als je niet oppaste) en door het dal stroomde de rivier die dienst deed als afval emmer. Naast een erg mooie tempel, waar ik niet in mocht omdat het alleen voor Hindu’s is, waren er op de berg allerlei oude mooie gebouwen, en aan de rivier een soort stenen platformen waar de lijken op verbrand werden, ook wel Ghats genoemd.

Ik neem aan dat je snapt wat daar ligt te fikken

Deze lijken werden eerst gewassen, in gewaden gewikkeld, en dan op een grote brandstapel gelegd, de hens erin, en dan duurt het wel een paar uur voor dat uit gefikt is. Je snapt, dat er veel mensen dood gaan in een grote stad, dus er was plek voor een stuk of 20 brandstapels tegelijk. Als de boel was uitgefikt werd het in de rivier geschoven. Dat er evt ziektes e.d. mee de rivier in gaan, tja…..ik ben blij dat ik niet aan die rivier woon. Nou is het vuur heet en dan vergaan de meeste enge dingen wel, maar toch.

Je kan er gewoon langs lopen en naar kijken, daar doet men niet moeilijk over

Al om laat het toch een indruk achter op je, ook al omdat het zo anders is als bij ons. Zo stonden er gewoon hordes met vreemde mensen te kijken hoe een lijk gewassen werd en later verfikt, kleine kindere speelde 2 meter van het lijk vandaan, en verdomd als het niet waar is, ze waren balletje hoog aan het houden met als bal een bloem van het lijk. Er waren mensen die lachte en vrolijk praten, er zat iemand een instrument te bespelen 10 meter verder en een echte bedelaar zonder benen vroeg geld aan de familie leden, dat soort dingen zou bij ons nooit gebeuren.

Iedereen stond zich te vergapen aan het was en fil spel, zowel lokaal als toerist hoor

Verder is het overal aangeraden om bij dit soort gebouwen toch enige respect te tonen door schouders en armen en zeker benen te bedekken. En dan toch zie je weer hele hordes toeristen, die naar een begravenis staan te staren vol met rouwende mensen, terwijl hun tieten zowat uit hun decollete staken, of van die sukkels in spandex broekjes waar hun verminigvuldigings organen aan alle kanten uitpuilde. Ik snap dat niet he, het toont erg weinig inzicht en of respect.

Is de boel uitgefikt, dan wordt het in de rivier geschoven om plaats voor de volgende te maken

Laatse opvallende was dat ze aan de overkant van de rivier, nog geen 20 meter van de lijkverbrandingen, stonden ze in de rivier hun afwas te doen… bah
Goed, de foto’s van het fik-feest ( -;) ) staan er al op, dus smullen maar.