20060200 – Voorbereidingen genoeg

Februari 2006, voorbereidingen genoeg
Geplaatst op Sunday 29 January @ 00:00:00 GMT+1 door casper

Nu alle feestdagen over zijn, kan je weer hard aan het werk. Tenminste, dat is de gedachte. De firma Bocklet, die aan mijn auto werkt, is meer dan twee weken dicht geweest, dus op dat gebied was even weinig nieuws te verwachten. Vandaar dat ik mij gestort heb in een nieuwe baan, postbode spelen. Dit is op zich best leuk werk, natuurlijk wel een beetje afhankelijk van het weer, maar daar kan je je een heel eind op kleden.

Eind januari ben ik dan toch noch eens naar mijn auto gaan kijken, in de hoop dat hij af is. Haha, ijdele hoop natuurlijk, want de planning, die overigens steeds verder uit loopt, is nu ergens in Juli. Toch heb ik weer een hoop nieuwe dingen gezien, kijk maar op de foto´s.

Men heeft aan de binnenkant van de cabine al de wanden geplaatst. De badkamer en slaapkamer wanden zitten er in, evenals alle deuren ramen en dakluiken. Hier en daar hebben ze zelfs al tapijt geplakt en zit er al zijl tegen de wanden van de badkamer.

Het gat in de cabine is gezaagd, hier komt mijn noodluik.

Wat de auto zelf betreft waren ze net het gat in de cabine aan het zagen. Het gat voor het noodluik dan wel. Ook is het subframe klaar. Dat is het frame, dat tussen de auto frame en de cabine in zit en met veren verbonden zit zodat de torsie netjes opgevangen kan worden. Dit alles is netjes op maat gemaakt, wordt eerste week februari in een bad met speciaal verf gedompeld en dan kan tweede week februari eindelijk de bak op de auto gemonteerd worden zodat we een geheel hebben.

Mijn spreekwoord zegt : van een goede voorbereiding heb je je hele reis plezier. Daar steek ik dus best veel tijd in. Het is een kwestie van steeds nieuwe wegen zoeken en van steeds het meeste te halen uit het minste.

Aan voorbereidingen ben ik wat dieper op de administratieve kanten in gegaan. Immers als je lange tijd weg wilt blijven kan je niet zo maar weg gaan, dat heb ik vorige keer ook wel gemerkt. En met die ervaring kan ik nu mooi vooruit werken.

Een heet hangijzer is bijvoorbeeld de auto. Officieel gezien behoor je elk jaar een APK keuring te doen aan je auto. Als je dat niet doet kan je van het RDW een boete krijgen. Maar ja, hoe doe je een APK keuring als ik in Chili rijd, om maar eens een oord op te noemen?. Het RDW zegt gewoon…. ´tja, het moet elk jaar, dat is de wet´, en hangt dan de hoorn op de haak.

Nog zoiets. Moet ik me nu uit laten schrijven. Zo ja, uit laten schrijven uit Nederland, of gewoon bij de gemeente uit laten schrijven? Wat zijn de gevolgen van deze acties? Krijg ik dan de belasting op me dak? Of de gemeente? Het vervelende van al dit soort dingen is dat het geen betreden paden zijn. Vaak weet niemand raad, zijn de regels nou eenmaal de regels en die houden nu net niet rekening met situaties zoals de mijne. Je wordt van de kast naar de muur gestuurd en terug, het kost allemaal erg veel tijd.

Nog zoiets, waar ik me vorig jaar ook al over had lopen opwinden. Auto verzekering en motor rijtuigen belasting. Tja, dat van dat motor rijtuigen belasting is wel duidelijk, want het heet niet meer zo, het heet tegenwoordig houderschap belasting. Met andere woorden, je mot dokke, of je nou in Nederland rijd of in Timboektoe. Dat je niet van de Nederlandse wegen gebruikt maakt is niet meer belangrijk, het is gewoon een normale belasting geworden.

Verzekering is ook weer zo´n lekker item. In principe moet je je auto verzekeren. Dat is wettelijk verplicht. Echter is er geen verzekering die dekking geeft als jij buiten je groene kaart gebieden gaat rijden (dat is dus in grote lijnen Europa en wat Noord Afrikaanse landen er bij), maar toch moet je wel premie betalen. Met andere woorden, wederom betalen voor niks, betalen betalen betalen, dat is wat je moet.

Mijn nieuwe GPS besteld, toch maar een Quest genomen van Garmin. Dat is in principe de opvolger van degene die ik had, nu met kleuren schermpje en een accu er in. Ik heb hem nog niet binnen maar dat duurt niet lang meer.

Ook heel langzaam weg-geef dingen aan het verzamelen. Een van de dingen die mij vorige keer vaak stoorde is dat mensen zo vriendelijk zijn, en ik dan eigenlijk niets had om ze te bedanken. Nu wil ik een hoop kleine dingen mee nemen waarmee ik mijn dankbaarheid kan tonen. Maaaarrr, het moet natuurlijk wel goedkoop zijn haha. We hebben het dus over 50 cent dingetjes of zo. Wat heb ik tot nu toe? Kleine speelgoedautootjes (Dinkeytoys) voor de kids, vingerpoppetjes, wat oude T-shirts van playstation, wat lcd spelletjes, dat soort spul. Ik had een doos met goedkope rekenmachientjes gevonden, en daar stond ik al mee in de hand, bleken die dingen allemaal lege batterijen te hebben. Ja, daar word je niet vrolijk van, want dat waren echt leuke weg geef dingen. Ook tandenborstels heb ik er een stuk of 40 bij me. Dat zijn ook altijd goede weg geef dingen waar de mensen tenminste wat aan hebben. Nu nog goedkoop ergens kleine tubetjes tandpasta zien te ritselen.

Ook al heeeel langzaam wat etenswaren aan het inslaan en voorbereiden. Ik weet, het duurt nog lang, maar als ik straks in de zomer vertrek, kan je vast geen erwtensoep meer krijgen, om maar eens wat op te noemen. En die blikken zijn na een test best smakelijk bevonden (of ze dat in de hiite in Vietnam ook zijn is weer een ander) en zijn houdbaar tot eind 2008, elke keer als ik naar Appie ga neem ik een of twee blikjes mee.

Goed aan het overdenken hoe ik de veiligheid kan optimaliseren. Ik ga naar landen waar veiligheid helemaal geen probleem is, maar ook naar een aantal waar ik van denk…. nouuu.. Heb natuurlijk al het een en ander meegemaakt, dus kan wel wat anticiperen, toch is het het beste om tijdens je voorbereiding de zaken zo goed mogelijk geregeld te hebben, dan heb je er later echt alleen maar plezier van.

De veiligheid plan ik mijn inziens voor twee dingen. Ten eerste de veiligheid voor mij persoonlijk, ten tweede voor de auto. Ik geloof ik dat je je redelijk goed kan wapenen tegen gelegenheids dieven. Dat is behalve een kwestie van voorbereiding en goed over nadenken ook een kwestie van routine, goed opletten en je gezonde verstand gebruiken. Anders is het als je gewapende bendes of hijackers tegen komt. Ook hier zijn wel wat mogelijkheden, maar als je een pistool op je kop gezet krijgt kan je natuurlijk nog maar weinig.

Anders dan mijn vorige trip neem ik geen hond meer mee, dus dat stukje veiligheid ben ik kwijt. Zeker voor het alleen laten van de auto, moet ik daar dan andere oplossingen op zoeken. Ik zat aan het volgende te denken.

Mijn auto is natuurlijk erg hoog. De deur opening (onderkant) is op zich al op bijna 1,50 hoog. Daarom is het dus niet makkelijk om zo maar even binnen te stappen. Ook het naar binnen gluren door de ramen is nu niet meer mogelijk. Dat is natuurlijk heel anders dan mijn ouwe Knaus camper, waar je als een hoer achter het glas zat, iedereen kon je zien.
Hetzelfde geld eigenlijk voor andere dingen, alles zit een stuk hoger. Alle dingen die open kunnen of wat men eraf kan halen moet op slot kunnen. Ik heb het nu over bijvoorbeeld de diesel tanken doppen, olie pijlstok, centrale accu nood-afsluitknop, reserve wiel. Allemaal van die dingen, als je dat niet afsluitbaar maakt verdwijnt het gewoon. Makkelijk zat. In veel Aziatische landen zal mijn auto bekijks krijgen, net als voor heen, en alles waar men aan kan draaien, wat men vast kan houden, wat je in en uit kan schuiven of wat dan ook, dat word kapot gemaakt. Meestal niet uit vandalisme hoor. Dat kent men daar niet. Maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Een antenne? Oh, die kan je inschuiven. He , die kan je ook weer uit schuiven. Kijk nou, heen en weer, heen en weer, wat leuk. En dan ineens, knap…oeps, sorry, het is stuk. En zo gaat dat met alles op die manier, je moet hier dus je maatregelen voor treffen.

Verder een simpel alarm systeempje voor binnen in de camper, meer voor als waarschuwing voor als je weg gaat en er komt toch iemand ongevraagd binnen.

Wat als ik de auto alleen laat, dat moet ik met een gerust hart kunnen ook dan moet er niks te slopen zijn, zelfs niet met bruut geweld. Het meest kwetsbare zijn de ramen. Dat zal niet mee vallen om daar door naar binnen te komen, die zijn van dubbel plastic, daar kom je niet zo maar doorheen. Maar, omdat nu helemaal onmogelijk te maken wilde ik een systeem maken waar ik platen voor de ramen kan zetten (aan de binnenkant) en deze vast kan zetten, zonder al te veel moeilijkheden, zodat ik met een gerust hard mijn auto eens een paar dagen of weken alleen kan laten. Ik heb hiervoor een systeem uitgedacht met een telescoop stang, om die platen vast te klemmen aan de binnenkant. Kan dat pas gaan verwezenlijken als de camper wat verder klaar is natuurlijk.

Voor de ramen van de rijd cabine wil ik gewoon een soort afdek doek maken die ik op kan hangen met zuignappen, zodat ook dit afgesloten is. Niet dat er wat te halen is, maar het is dan maar gewoon dicht.

Voor mijn eigen veiligheid heb ik de mogelijkheid om via het noodluik van camper naar rijdcabine te gaan, zodat ik, zonder dat ik naar buiten hoef, eventueel bij nood, dus weg kan rijden. De trap klapt automatisch in als ik de motor start (ook makkelijk voor het geval ik hem eens zou vergeten) en als ik dan wat achter zou laten, tja, dat is dan maar jammer, maar nood breekt wet. Ik heb een extra raam in mijn voordeur laten maken zodat ik niet noodzakelijk de deur open hoef te doen als er iemand op klopt. Ook heb ik een noodluik in het dak, boven mijn bed, want ik tevens kan gebruiken om straks als in/uitgang te gebruiken wanneer ik op het dak ga slapen. Daar laat ik express een stuk vrij maken waar ik ruim op kan gaan liggen. Er komt ook een railing aan de dakrand waardoor ik straks gewoon weer mijn klamboetje op kan gaan zetten. Joepie, mugvrij in de openlucht slapen, er is toch niks lekkerders (als het buiten 20 graden of warmer is natuurlijk)

Ik heb nog meer veiligheid maatregelen getroffen waarop ik niet al te veel verder zal gaan, immers moet je geen slapende honden wakker maken. Diegene die er interesse in hebben moeten maar contact met me opnemen.

Ook in de water voorziening blijft het idee maar wijzigen. Zo ben ik er wel uit wat ik wil hoor. In het FAQ gedeelte op mijn site heb ik daar een uitleg over gegeven. Wellicht ook handig voor andere mensen die wat aan water zuivering moeten doen. Maar de manier waarop, das weer een ander verhaal. Tezamen met de ontwerpers van de auto mijn idee nog eens overlegt, en tezamen tot de conclusie gekomen dat het het makkelijkste is om een losse water zuivering unit te maken. Dit wordt gewoon een kist, wellicht een koelbox of zo, dat formaat ieder geval, met daarin een waterpomp op 24 volt en diverse filters. Al het water dat ik dan in mijn tank wil gooien, indien dit enigszins verdacht is, gaat door dit systeem heen voor het mijn watertank in komt. Het voordeel van een losse unit ipv de eerder voorgenomen inbouw in de auto, is dat het overal inzetbaar is. Ook dient de waterpomp dan als reserve voor de normale waterpomp en is het makkelijker om de waterfilters te gaan vervangen straks. Water tanken doe je toch ook niet elke dag, dus dat systeem met een losse pomp/filter unit lijkt me idd wel ideaal. Ik haal de doos uit de storage, sluit het op 24 volt aan, rol de slang uit en pompen met die hap.

Ik heb de site in een nieuw jasje gestoken. Ik hoop dat dat wellicht al was opgevallen. Qua functionaliteit is er niet zo veel gewijzigd, tenminste niet voor de schermen.

Dan nog even een herhaling van mijn antwoord op de vraag, waarom wil ik nu eigenlijk weg.

Wat bezielt me?. Waarom ga ik weg, zo ver, zo lang? Waarom wil ik naar India, naar Laos, Cambodja etc. Wat zoek ik daar?

Ik heb het al eerder aangehaald, maar ik zal het nog eens uitleggen ondanks dat dat moeilijk is, zeker aan mensen die daar nog nooit geweest zijn.

De mentaliteit van de mensen is daar zo erg anders als hier. De hele sfeer, de levensstijl en de sociale omstandigheden zijn onvergelijkbaar met de Europese of Westerse.

Hier is het, zo snel mogelijk zo veel mogelijk vergaren, liefst met de ellebogen werken en zo veel mogelijk geld uit geven aan zo veel mogelijk luxe. Consumeren, jagen, geen tijd hebben. Bijna alles draait om IK Ik IK, er is weinig respect voor andere. IK pies tegen je voordeur, want IK moet zeiken. Het feit dat andere daar door een week in de zeik stank zitten is niet boeiend. IK fiets door het rood want IK heb haast. Dat je er bijna een voetganger mee omver fietst, is niet boeiend. Als je tegen zeiker of fietser een opmerking maakt krijg je een grote bek of een klap voor je kop.

Privacy is alles en als iemand in die privé ruimte stapt krijg je ruzie. Mentaliteit is hard, mensen zijn kil. Alles draait om geld en seks. Iedereen wil meer, mooier, sneller en duurder en daar draait een groot deel van het leven om. Want als je veel hebt, ben je gelukkig. Tenminste, zo lijkt het streven van onze maatschappij.

Wanneer ben je nog eens een oude kennis/vriend tegen gekomen en heb je daar een uur mee staan te praten op straat? Gewoon zo maar? Niet van hoi hoe gaat het, maar gewoon echt een uur? Dat is niet meer mogelijk in onze maatschappij.

Nu is het natuurlijk niet zo dat al deze zaken in Azië niet belangrijk zijn. Er is daar veel armoede, geld is ook belangrijk, aan seks doen die mensen daar ook, maar het is allemaal niet hun grote drijfveer. Aziaten vinden het belangrijker om gelukkig te zijn, menselijke kontakten te hebben en eten op het bord te hebben. Als ze dat hebben zijn ze tevreden. Tuurlijk kijken ze soms met afgunst naar een buurman die een mooier of grotere fiets heeft, maar men is realist genoeg om dan een instelling te hebben van ´ach, mijn fiets fietst ook, dus wat wil ik nou´. Of, als je arm bent, weinig te doen om beter te worden. Dat is een instelling die wij westerlingen maar moeilijk begrijpen en ook vaak als negatief beschouwen (ik ook hoor), toch maakt het het leven daar door een stuk minder gejaagd, minder stres en meer genieten. Er is nog ruimte voor echte genegenheid tussen mensen, echte behulpzaamheid en echte gastvrijheid, en dat maak je in Europa nog maar weinig mee. Mensen zijn veel ´warmer´in omgang. Wanneer heb je hier nog eens meegemaakt dat een wildvreemde , die je net 10 minuten kent, zegt van ´kom mee naar mijn huis, dan kan ik je wat te eten aan bieden?

Met dit hele verhaal wil ik niet noodzakelijk zeggen dat het westen slecht is en het oosten goed of zo. Tuurlijk niet, ik wil alleen even de verschillen in mentaliteit aangeven, en aangeven waarom het in Azië vaak zo prettig toeven is. (maar geloof me, ik her er ook vaak zat staan schelden of lopen balen omdat het ook zijn slechte kanten heeft.) Maar, buurman´s gras is altijd groener, het ontdekken van deze andere culturen is gewoon boeiend. Het vertoeven in Azie is prettig, alhoewel ik er waarschijnlijk ook niet zou kunnen of willen wonen, en daarom is het rondtrekken van land tot land een ideale oplossing. Immers ga je staan waar je wilt, voor zo lang als je wilt (geen agent jaagt je weg hoor) en als je er genoeg van hebt, ga je verder. Perfect toch? Avontuur, spanning, ellende en plezier, alles zal wederom over me heen komen. Ik kan niet wachten..