20060300 – De route (denk ik)

Er werd mij gevraagd welke route ik op mijn wereldreis zou nemen. Kan ik me voorstellen, want de route is toch een belangrijk onderdeel van de reis, en bepaald een hoop andere dingen. Vandaar dat ik nu dmv dit tekeningetje en de volgende text uit zal leggen wat op dit moment de geplande route is, waar de problemen zijn, wat alternatieven zijn en wat mijn gedachten daar over zijn.

Ik vertrek uit Nederland. Via Duitsland, Oostenrijk, Slovenië , Bosnië en Macedonië kom ik in Griekenland terecht. Daar door Via Turkije en Iran naar Pakistan en India.

Ik zou ook in Italië de boot naar Griekenland kunnen nemen. Dat zal qua tijd en kosten niet eens zo veel schelen en is wat relaxter, maar ik wil graag mijn auto de km laten maken in Europa. Daarbij heb ik die bootreis al eens gemaakt en lijkt me deze route gewoon spannender.

Ik heb er nog even over gedacht om via Italië naar Tunesië over te steken, en dan door Tunesië, Libië, Egypte Saudi-Arbaie en Syrië naar Turkije te gaan. De reden dat ik dat (op dit moment tenminste) niet denk te gaan doen is omdat de bootreis erg duur is (1000 euro!!), en je in Syrië tegen een 100$ per week diesel belasting aan hikt. Daarbij moet je eventueel door Israël heen moet. En dat trek me helemaal niet, daarbij met Israëlische stempel in mijn paspoort kom ik landen als Iran absoluut niet in.

Goed, in India zal ik een half jaar blijven denk ik. Zoals het er nu uit ziet zal ik eerst een paar weken naar Manali gaan, dan afzakken naar het zuiden, overwinteren in Zuid Goa, om dan daarna helemaal naar het zuiden van India te gaan om te zien of ik over kan steken naar Sri Lanka met de auto. Zo nee rijd ik naar Bangladesh om te zien wat het kost om in Chitagong mijn auto te verschepen naar Singapore of Kuala Lumpur. Als dit erg duur is rijd ik terug naar India, bezoek Nepal een maandje of zo, afhankelijk van de politieke situatie, rijd dan terug naar Pakistan en volg dan de Karakoam Highway richting China. Ik ga China in en rijd naar Kashi, om dan boven over Tibet te gaan en bij Da Qaodam af te zakkan naar Lhasa (dit zijn allemaal gigantische afstanden hoor), en via Lhasa naar zuid China rijden om snel de grens met Vietnam over te gaan. Na een maand of wat in Vietnam, oversteken naar Cambodja, of eerst Laos doen, daar ben ik nog niet uit.

Na Laos en Cambodja het redelijk luxe Thailand bezoeken, daar door naar het zuiden rijden en na wat strand vertier Maleisië in rijden. Hier zou ik ook weer wat leuke eilandjes willen bezoeken, dat was vorige keer prima bevallen. Dan proberen een visum voor Indonesië te krijgen dat langer is dan de 60 dagen die je standaard krijgt, en met de auto op een boot over steken liefst naar Medan. Daar door Sumatra, Java, Balie, Lombok, Sumbawa, Flores en Timor. Dan of verschepen naar Australië, maar liever als dat kan, verschepen naar Nieuw Guinee en van daar door naar Australië.

Na een rondje Australië door naar Nieuw Zeeland en vandaar uit verschepen naar Zuid Amerika, bij voorkeur naar Argentinië. Daar door Patagonie, zigzaggend naar Chili, omhoog richting Brazilië, maar eerst door Uruguay, Paraguay en Bolivia. In Brazilië denk ik wel even zoet te zijn, maar dan toch door naar Peru, Equador en, indien mogelijk (en veilig) via Venezuela naar Guyana en Suriname. Als dat niet mogelijk is verschepen, want het schijnt niet mogelijk te zijn door te rijden naar Panama, hier moet een schip aan te pas komen. Dan Panama dus, Costa Rica , Nicaragua, Salvador, Honduras, Guatemala en Belize naar Mexico. Hierna de US of A, en door rijden naar Canada. Amerika zelf heb ik al eens doorkruist, Canada staat wel hoog op mijn lijstje. Ook in Canada ben ik wel weer even zoet, maar vervolgens door naar Alaska om te kijken of ik over kan steken naar Rusland, om dan via Mongolië en Kazakstan weer terug in Europa te komen.

Ja, dat is een hele trip, daar ben ik zeker een aantal jaren mee bezig, Ik ga er wel van uit zo af en toe eens, voor ´vakantie´ een paar weken terug naar Nederland te komen. Ik moet natuurlijk mijn drop , kaas en speculaas voorraadje aanvullen en ok, als er tijd is bezoek ik mijn familie ook nog wel even J. Dit natuurlijk alleen als ik mijn auto veilig kan parkeren.

Wat zijn de problemen die ik onderweg tegen ga komen, qua landen dan. Om te beginnen is dat denk ik Nepal, waar het nog steeds erg onrustig is. Als dat ook zo is als ik er ben is het de keuze of ik wel ga. Lijkt me niet zo leuk als mijn auto wordt opgeblazen, laat staan ikzelf.

Volgend probleem is Myanmar. Het mooiste zou zijn om van India door Myanmar naar Thailand te rijden, dat is niet eens zo´n stuk. Helaas doen zowel de overheid van Myanmar moeilijk, als de Indiase overheid over het stuk vlak voor de grens met Myanmar. Er zitten rebellen in die buurt en men is erg terughoudend met het geven van door reis vergunningen. Toch ben ik bezig dat te verwezenlijken. Mocht dat toch niet lukken dan zijn er twee alternatieven. Verschepen vanuit Bangladesh of India naar zeg Singapore of omrijden via Pakistan en China. Dat laatste is een dure en ingewikkelde (en niet erg prettige) bezigheid. De Chinese overheid is veel te bang dat ik iets zou zien wat niet mag en verplicht me om allerlei dure vergunningen te kopen en een gids mee te nemen, die ik ten eerste moet betalen en ten tweede moet voeden en onderdak moet geven. Reken zo op een 100$ per dag aan kosten !! Dit maakt een doorsteek via China, waar je toch al gauw een dag of 40 mee bezig bent (als je alleen maar door rijd) een flinke financiële uitschieter.

Maar, dat gezegd hebbende is het alternatief natuurlijk ook niet super goedkoop. Verschepen kost schat ik zo 2000 dollar. (dit moet ik ter plekke even informeren). En dan is de vraag of , als je liefhebber van reizen bent, het niet dat extra geld waar is om over de weg via China (en dus Tibet) heen te reizen. Ik ben niet zo weg van China, maar het is toch wel een unieke ervaring.

Volgende probleem is Indonesië. Het probleem is dat je als Nederlander tegenwoordig maar een Visum van maximaal 60 dagen krijgt. En dat is dus veel te weinig. Ik heb al contact met de Ambassade hier in Nederland opgenomen, maar omdat het nog wel even duurt voor ik daar ben kunnen ze nu weinig voor me doen. Wel wordt er gezegd dat het wel mogelijk is, maar dat moet ik dus terzijnertijd allemaal regelen, en dan weet ik precies hoe dat gaat, want als het puntje bij het paaltje komt kan het natuurlijk ineens niet meer. En dat zou betekenen dat ik niet door Indonesië heen kan rijden en dat is wel jammer, want het is een machtig mooi land.

Dan hoor ik, maar moet het nog wel onderzoeken, dat verschepen tussen Australië en Nieuw Zeeland erg duur is. Als je op de wereldkaart kijkt liggen die nou niet zo heel erg ver van elkaar vandaan, dus kan me niet voorstellen dat dit zo duur moet zijn. Als dat wel zo is moet ik dat probleem te zijner tijd oplossen

Weer een punt waar je niet door heen kan rijden is in midden Amerika. Als je zeg maar in de punt van zuid Amerika bent, in Colombia, dan gaat er geen weg meer naar het noorden. Dit is wel vreemd, want ik had eigenlijk aangenomen dat de Pan American Highway helemaal van Noord naar zuid zou lopen, maar dit blijkt niet zo te zijn. Ook hier zal je dus een stuk moeten verschepen.

Tsja, dan van Alaska naar Oost Rusland. Daar moet ik nog eens twee keer over nadenken, want ik heb nu het verslag gelezen van een eerdere reis van twee Nederlanders over dit continent, en je komt dan toch wel met hele zware omstandigheden in aanraking hoor. Temperaturen van -60 graden doen hele rare dingen met je auto. Je banden vriezen vast, je olie in je auto verandert in dikke koek. Zo maar een paar dingen hoor, nog maar niet te spreken over de wegen, de criminaliteit en het papier werk. Je moet in de winter rijden, want er zijn alleen maar winter wegen. In de zomer is alles een grote modder zooi en valt er volgens mij met de auto niet doorheen te komen. Het zal zeker een uitdaging zijn, maar of het haalbaar is… daar houd ik je van op de hoogte.

Als laatste hebben we dan Afrika. Ook daar wil ik wel graag doorheen crossen natuurlijk, anders ben je niet overal geweest. Ik kan me voorstellen dat ik daar op diverse manieren kan komen. Als ik niet via Alaska naar Rusland kan, zou ik van Canada naar Afrika kunnen verschepen. En daar vervolgens een rondje te rijden. Ik kan helaas niet goed plannen hoe ik dat zal gaan doen, want de situatie in Afrika veranderd erg snel. Wat op maandag nog een geweldig land is, kan op dinsdag een oorlogs gebied zijn en ontoegankelijk door gewapende bendes met machette messen (moet er niet aan denken).

Verder ga ik als mijn auto klaar is, dus zeg juni/juli als proef rit naar Denemarken, Zweden en Noorwegen rijden, zo kan ik de auto goed uit testen