20060500 – Met de scooter naar Koblenz

Mei 2006, mijn huis verhuurd, oh nee toch niet en met de scooter naar Koblenz
Geplaatst op Wednesday 07 June @ 16:43:06 GMT+1 door casper

Deze maand gebeurde er maar weinig. Het spijt me. Geen leuke roddels, geen sappige verhalen, geen auto die nu eindelijk af is. Snif en snik.
Wat heb ik dan wel gedaan, wat is er gebeurd deze maand. ? o kijk, wil je het echt weten? Wat dacht je van deze.
Liep ik lustig in mooi weer om een uur of negen in de ochtend post te bezorgen op de Plompentoren gracht, fietste ik ineens Henk Westbroek tegen het lijf samen met twee camera mensen, een geluidsman en een fotograaf. Hij was blijkbaar opnamen aan het maken voor een van zijn TV programma´s voor de lokale TV alhier. Op zich mag ik die Henk niet zo, tenminste, op de radio, maar zo in levende lijve leek het me toch wel een goeie peer. Hij vroeg of ik wel eens zong. Whaoaoaoa, die Henk, had zeker zijn oren niet verzekerd, dus ik heb hem maar uit de droom gehaald en hem verteld dat als ik onder de douche zing, de douche deuren ter plekke beginnen te scheuren en de onderbuuren boos tegen het plafond aan bonzen.

Verder maar gewoon door gegaan met de voorbereidingen voor mijn 8 jarig reisje. Zachte daglenzen gekocht, die ik kan dragen als ik bijvoorbeeld ga duiken of een bril onhandig is (sky diven, raften, dat soort bezigheden).

Heb een ander opzet gegeven aan mijn site. Bij het terug lezen van mijn verhalen merkte ik dat ik de verhalen zelf teveel ´dagboek´ achtig vond. De verhalen zelf kan men leuk vinden, maar ik denk dat niet iedereen het even interessant vind waar ik geparkeerd ben, hoe de precieze temperatuur die dag is, hoeveel liter diesel ik getankt heb etc. Ik heb daarom in het vervolg twee delen. Een dagelijks dagboek, waar ik precieze GPS coördinaten, weersomstandigheden, weg omstandigheden, hoogtes, km standen etc bij houd. Dit logboek krijgt straks een apart menu aan de linkerkant en lijkt veel op het logboek van mijn 2004/5 trip, alleen dan wat uitgebreider. Het heeft me veel tijd gekost o het te maken, immers ben ik geen programmeur, maar met hulp van wat vrienden, wat websites en héél veel trial-and- error ben ik er toch uitgekomen. Waarschijnlijk maak ik het onderdeel ook alleen toegankelijk voor geregistreerde gebruikers, immers staat er veel informatie in, dus vind dat de gebruiker zich dan maar moet registreren.

Tja, en toen had ik dus mijn huis verhuurd, dat ging ook nogal vreemd. Via Direct wonen, waar ik op zich wel redelijke ervaringen mee heb. Enfin, men maakt eerst een afspraak voor een koppel, en Kim, die dat daar regelt, pusht me heel erg voor een datum, belt me zelfs als ik haar vraag me niet te bellen (wat ik erg irritant vond) en toen ze me alles door de strot had geduwd kwamen de kijkers niet opdagen. Paar dagen later komt ze met een Schot opdragen, prima kerel, werkend bij IBM en de Rabobank, is veel weg en weinig thuis. Maar wil maar een halfjaar contract, en dat wilde ik niet. Met heel veel pijn en moeite en echt dramwerk heb ik toch maar ja gezegd, maar ik bleef er een naar gevoel over hebben. Het was mij allemaal te moeilijk, en die problemen wil ik niet als ik weg ben.
Maar goed, alles toch geregeld, speciaal voor die Schot het een en ander lopen regelen, alles was in kannen en kruiken, krijg ik VANDAAG ineens een telefoontje van Direct wonen dat de beste mijnheer gecancelled heeft. Erg vreemd, met andere woorden, ik heb me huis weer ter beschikking (en het is nog maar 8 weken tot liftoff, maar daar over zo meer). Verder het schilderen aan het flatgebouw eindelijk afgemaakt. Heb lang moeten wachten op het goede weer, maar dat is dus nu eindelijk voor elkaar.

Was al begonnen met inpakken van mijn privé spullen, daar ben ik nu maar even mee gestopt, toch heb ik hier en daar al wat lege boekenplanken en kasten. Weer veel tijd besteed aan het uitzoeken van de ellende met het schorsen van mijn auto, de wegen belasting en de verzekering. Die wet is krom als een banaan en houd geen moment rekening met mensen die het blijkbaar niet doen zoals de standaard is. Ook een aangetekende brief aan Minister Peijs van verkeer en waterstaat is tot nu toe nog onbeantwoord gebleven. Erg lullig. Lang leve de ambtenarij. Als je ze ineens nodig hebt zijn ze blijkbaar niet thuis, het lijkt de politie wel.

Wat dingen laten naaien bij een naai bedrijfje hier vlak bij. Hoes voor mijn reservewiel, afdek materiaal voor de ramen, enfin, dat was een heel gedoe. De goede mijnheer, afkomstig uit een donker land van een continet dat ten zuiden van ons ligt, ik zal geen namen noemen, nam het niet zo nou met zijn afspraken. De uitspraak ´ja maar deze week mag je niet mee tellen want ik ben verkouden´zal altijd in mijn geheugen gegrift blijven en toont de manier van zaken doen zoals ie in veel ontwikkeling landen gaat. Het is een aardige man hoor, maar dat soort opmerkingen zijn niet erg gerust gevend voor de klant als ie zijn spul volgens afspraak komt halen.

Tja, en dan ben ik natuurlijk op 5 juni met mijn scootertje naar Koblenz gereden. Zo, dat was wel even een ervaring hoor. Ik was eerst met moederdag al naar Nijmegen gereden op dat ding. Dat viel zwaar tegen zeg, ik heb echt afgezien. Het was zóóóóóó koud. Rillend en bevend kwam ik in Nijmegen aan, heb over die 80 km wel even twee en een half uur gereden. Ben een paar keer echt de weg kwijt geraakt (Nieuwegein is echt een SHIT stad om met de brommer te rijden, heeft me 20 minuten gekost om er weer uit te komen), maar het was een goede oefening voor het grote werk.

Hemelsvaart dag, vanuit Nijmegen, dik aangekleed met een zware tas achterop richting Koblenz vertrokken. Het was weer ijzig koud in de ochtend, en in het begin hier en daar wat motregen tegen het lijf gelopen. Ook op deze trip een aantal keer vies vast gelopen.
Ik had een route uitgekiend via allerlei boeren land weggetjes, en dat was eigenlijk mijn fout. Ik had dit gedaan omdat ik niet wist hoe een brommer zich moest gedragen in het Duitse verkeer en ik wilde ook niet tussen het snelverkeer in rijden. Die kleine weggetjes waren echter vaak onvindbaar of anders dan op de kaart stond aangegeven, een keer zelfs was er halverwege de weg gewoon geen weg meer, en moest ik 15 minuten terug rijden om een andere weg te nemen. Ook verschrikkelijk de weg kwijt geraakt in MunchenGladbach, koste ook weer minstens een half uur. Later ontdekte ik dat je op de grotere wegen gewoon ook met de brommer mag rijden, en dan gewoon tussen het verkeer in mag rijden en je dan echt op schiet, dus het laatste stuk ging wat sneller.
Maar, ondanks dat was ik om half 7 in de avond in Koblenz, waar ik vrij snel Gasthouse Kramer vond, aan de Rijn, voor een schappelijk prijsje en erg ´gemutlig´.

Dat begon er goed uit te zien. Tethford cassette deur er in, water vul ingang ook.

De volgende dag naar mijn auto gegaan natuurlijk. Ze waren er erg hard aan bezig en het vorderde goed. De planning is nog steeds half juli af, dat is nog maar 6 weken!! De elektricien was bezig met alle draden, en dat zijn er wat hoor.

Draden overal, alle kleuren en maten kwamen ze uit plafond of bodem steken.

Men was begonnen met de zonnepanelen en al mijn plannen om er een aantal dagen aan te gaan werken vielen wel in duigen want het was binnen erg druk, alles lag open, waar ik ook stond, ik stond in de weg.

Alles lag vol met gereedschap

Maar besloten om over een week of drie nog eens een poging te doen, immers had het nu weinig nut. Wel een hoop zaken door kunnen nemen en een aantal ideeën doorgesproken en uitgewerkt, dat geeft een lekker gevoel. De veiligheid en afsluitbaarheid van het camper gedeelte nog wat uit gekristalliseerd, uitgewerkt, en verbeterd, wat veranderingen in het ophangsysteem van de zandplaten, de positionering van de zonnepanelen (ivm slaapplaats op het dak), zelf een bestek-la systeem ontworpen, toch besloten om de luchtinvoer, omhoog te brenegen (een ingrijpend besluit) enz, en zo toch mijn dag wel vol gemaakt. Zo gauw ik over drie weken, tussen de voetbal wedstrijden door, weer naar die Heimat ben geweest, bericht ik weder. Voor mij begint het ieder geval te jeuken. Kriebelde het al maanden, het grote jeuken is het nu. 6 weken is nog maar héél kort…..