Hier een terugblik op 3.5 jaar door Azie scheuren. Soms met wat fantasie of humor, maar alles is natuurlijk wel waar. Drie en een half jaar door Azië scheuren, het grootste deel met de auto. Daar komen behalve heel veel leuke ervaringen ook wat statistieken uit lijkt me… Op het plaatje hierboven zie je de routes die ik gedaan heb. Groen met de rugzak, rood met het vliegtuig en paars met de auto. Vrijwel alle landen in Azië heb ik in deze tijd bezocht, behalve Myanmar, Bhutan, Noord en zuid Korea, Japan, Kalimantan/Sarawak, de Filippijnen en de ‘stan’ landen. Er blijven er genoeg landen over waar ik wel ben geweest. Turkije, Iran, Pakistan, India, Nepal, Sri Lanka, China, Mongolië, Rusland, Laos, Cambodja, Vietnam, Thailand, Maleisië, Singapore, Indonesië. Een aantal van de gemiste landen bewust overgeslagen want die zal ik op de ‘terugweg’ bezoeken.. Ik heb zo’n 125.000 km gereden, met twee verschillende auto’s. Ben tussen de -60 en de plus 5700 meter geweest. Heb temperaturen tussen -15 en 55 graden gehad. Heb volle dagen gereden waar ik de ene keer 600 km in een dag haalde, de andere keer 45 km op een dag. Heb uiteraard zonneschijn, extreme regen en stortbuien, omweer, sneeuw en hagel gehad. Ben 12 keer uit mijn slof geschoten vanwege domme Aziaten, meestal vanwege verkeer of vanwege afzetpraktijken. Ben twee keer beroofd waarvan ik een keer net op tijd doorhad waardoor ik mijn spullen weer terughad en de dader het op een lopen zette. Heb 388 uur zitten wachten aan grens posten en ambassades totdat de ambtelijke molen in gang kwam. Heb 254 vrienden en vriendinnen gemaakt, vele waarmee ik nu nog contact heb. Ben 134 andere overlanders tegen gekomen. Ik was dus niet de enige gek die dit deed. Heb 22 slapeloze nachten gehad vanwege geluid overlast of beesten overlast (meestal muggen). Heb 8654 muggen doodgeslagen Heb 54 kilometers gereden terwijl ik uit mijn neus zat te eten. De gedolven opbrengsten (ongeveer 450 gram) heb ik aan lokalen geschonken. Heb 88 keer seks gehad, meestal onveilig en meestal in het donker, waarvan het er 22 keer maar echt lekker was. Heb 89765 lezers die alles geloven wat ik op schrijf. Maar nu weer even serieus. Ben in die 3.5 jaar een redelijke Azië fan geworden Het is een werelddeel waar avontuur nog bestaat, waar je nog het onverwachte tegen komt. Het is een werelddeel dat niet altijd makkelijk is en waar je soms tegen problemen aanloopt die je in het westen niet zou verwachten. Maar voornamelijk is het een werelddeel vol aardige en sympathieke bewoners waar je je, over het algemeen, welkom en veilig voelt. Meer specifiek: Veiligheid Op een paar kleine incidentjes na heb ik me nooit onveilig gevoeld. Dat het op zo’n lange reis niet altijd rozengeur en zonneschijn is kan je verwachten. Mijn portemonnee is eens gestolen, dat was wel het ergste denk ik. Verder heb ik tot twee keer personen gehad die me met stenen (wilde) bekogelen. Beide keren er goed vanaf gekomen zonder schade. En dat was het wel eigenlijk. Diefstal zoals wij dat in Europa kennen komt niet zo veel voor (uitzondering hierop in sommige grote steden zoals Bangkok en zo) . Inbreken in auto’s is zeldzaam. Wel kunnen er dingen, die je onbeheerd laat staan, op onverklaarbare wijze verdwijnen. In sommige landen is de wet van eigendom “als ik het in mijn hand heb is het van mij’. Niks los laten slingeren, dan komt alles goed. Leukste herinnering: De serveerster van een restaurant in Shanghai die me achterna kwam rennen terwijl ik al op straat liep omdat ik wat geld op tafel was vergeten. Het was bedoeld als fooi, maar daar had ze nog nooit van gehoord. Slechtste herinnering: Een zekere Sudaka Tawari, een zwerver, die op het station in Delhi mijn portemonnee jatte. Hij had de vorige dag, toen ie ook kwam schooien en ik hem 10 cent gaf, gezien waar ik die had liggen. Stank voor dank… Verkeer In Azië is het over het algemeen goed rijden. Wegen zijn niet altijd goed maar wat wil je. In sommige landen is het rijden zwaar, en soms is het zelfs gevaarlijk (India, Bangladesh). Defensief rijden is dan ook het devies, maar niet altijd makkelijk. Er zijn landen waar ik wel eens een bazooka voorop mijn auto gewenst heb (India), en er zijn ook landen waar het saai rijden is alsof je in Europa ben (Thailand en Maleisie). Over het algemeen geen probleem gehad met afwijkende verkeersregels, je past je snel aan. Leukste herinnering: Het verkeer in grote delen van Nepal en Laos, wat nog zo in de kinderschoenen staat dat je je af en toe afvraagt of je alleen op deze weg rijd. Slechtste herinnering: De bus in India, die vond dat hij me wel in kon halen ondanks dat er een grote vrachtauto te gemoed kwam, en mij vervolgens van de weg probeerde te drukken. Dit deelt mijn ervaring met die man op de fiets die ik onder een vrachtwagen zag komen bij de grens India/Nepal Politie/Douane. Ook hier weinig grote problemen. In sommige landen heerst veel corruptie, daar krijg je dan mee te maken. Heb, bij het verlangen van ‘Bakshish’ meestal mijn poot stijf gehouden, soms met gevolg dat je dan weggestuurd wordt of een minder prettige of langzamere behandeling krijgt. Maar over het algemeen kwam dit altijd wel goed. Belangrijk is er geen halszaak van te maken, lach een keer, leg uit dat je niet gaat betalen en doe alsof de zaak dan af is. Je kan, voor het geval je er helemaal niet onderuit komt iets kleins bij je hebben zodat de vrager geen gezicht verliest. Denk aan een pen, sigaret of zo. Grensovergangen gaan over het algemeen zonder problemen als je papieren in orde zijn. Soms moet je wat geduld hebben, maar als je met die instelling de grens benaderd loop je tegen weinig problemen aan. Zorg wel dat je carnet goed en duidelijk leesbaar wordt afgestempeld. Leukste herinnering: De man in India waaraan ik vertelde dat ik toch echt niks mocht ‘afdragen’ vanwege mijn geloof. Minst leuke herinnering: De politie in Bangladesh die dacht dat ik een mensen smokkelaar was en me een nacht vast hield. Me uiteraard daarna met duizend excuses weer liet gaan, maar toch. Medisch/ziekte. Er zijn landen waar de medische zorg nog in de kinder schoenen staat, alhoewel er in de hoofdsteden vaak wel goede zorg beschikbaar is. Heb weinig problemen gehad gelukkig. Twee keer naar de tandarts gemoeten vanwege een ontsteking. Eenmaal in Tibet was het een avontuur, een zaal vol met een rij van tandarts stoelen, bebloede spuug bakken en weinig klanten. In India werden vakkundig twee tanden gesloopt en er kronen opgepropt. Dit tegen een prijs die een tiende van die in Nederland was en 3x zo snel. Heb wel een paar keer griepje gehad maar dat lijkt me logisch. Meest last heb ik nog van de luchtverontreiniging gehad in grote steden. Hoesten en benauwdheid. Leukste herinnering: In Tibet moest ik, voor men in mijn mond ging kijken, eerste een tandarts kaartje kopen bij de administratie van 1 euro of zo. Minst leuke herinnering: Het jongetje dat op de straat in Calcutta dood lag te gaan vrijwel voor mijn ogen. Eten/drinken Als je niet alleen van Hollandse stampotten houd is er overal goed te eten. Sommige landen is het eten wat saai (Mongolie, delen van Pakistan en in Bangladesh) maar juist weer heel spannend en afwisselend in bijvoorbeeld China en India.Vrijwel overal heb je goede fruit/groente markten of stalletjes en zijn de prijzen goedkoop. Waterbom tomaten ben ik nergens tegen gekomen. Ik heb denk ik de helft van de tijd zelf gekookt, de andere helft in restaurants gegeten. In sommige landen is dat goedkoper dan zelf maken en vaak ook spannender en leuker omdat je zo weer lokalen ontmoet. Overal is water in flessen te koop, meestal voor een prikkie. Ook is het in veel landen makkelijker om een fles cola te kopen dan een toilet. Alcoholische drankjes kan moeilijker en duurder zijn. In moslim landen is het zowiezo een probleem (met uitzondering van Maleisië). Verder kan een fles bier in verhouding erg duur zijn, ook in landen als India of Nepal. Prijzen kunnen erg verschillen binnen een land. Zo kost een fles bier in noord India bijna 2 euro maar in zuid India (Goa) veel minder dan de helft. Leukste herinnering: In Iran, toen ik wilde betalen voor mijn eten in een restaurant bleek een andere (vreemde) het al voor me betaald te hebben. Ik was immers gast in zijn land. Minst leuke herinnering: Mmm, moeilijk…. misschien die worm die uit mijn bloemkool kroop in een restaurant in Khajuraho of dat restaurant dat vond dat ik, omdat ik een blank huidje had, wel 6 keer de normale prijs moest betalen. Hygiëne. Hygiëne is vaak niet zoals we dat in het westen kennen. Hoewel ik vind dat we hier wat ver zijn door geschoten, zijn ze in landen als India en Bangladesh nog wel heel vies. In het openbaar poepen en pissen, met je hand je kont afvegen maar geen water hebben om dat schoon te wassen, afval overal, stank en stank. Afvalbergen naast restaurants, keukens die er uit zien alsof er een roetbom is ontploft, dat zijn allemaal zaken die je tegen gaat komen. In China is de toilet-hygiëne ook ver te zoeken. Met z’n allen gezellig poepen naast elkaar en boven een gat in de grond is geen uitzondering. In landen als Thailand en Maleisië waan je je wat hygiëne betreft in het westen. Je moet je uiteraard wat aanpassen en van eens naar een vieze toilet gaan ga je niet dood. Alles went, …nou, bijna alles… Leukste herinnering: Geloof dat ik op dit gebied geen leuke herinneringen heb.. Minst leuke herinnering: Die Chinees, waar ik een hut mee deelde, die al na 3 minuten een flinke drol deponeerde in de douche/toilet van 1×1 meter, en ik daar natuurlijk bijna in trapte. Maar dat deelde de ervaring uit India, waar ik door Mumbai liep en terecht kwam bij een visserdorp/vuilnisbelt/visafvalstortplaats/toiletplek waar de mensen gewoon aan woonde. Had moeite de kots in te houden. Slapen/parkeren Met de rugzak slaap je in guesthouse/hostels/hotels. Deze vind je in allerlei vormen soorten en smaken in vrijwel alle landen. Dat gaf hier en daar wel eens een onprettige verrassing, maar niet tevreden dan de volgende dag weer weg. Met de auto een parkeerplek vinden voor de nacht is in het deel Thailand en zo goed te doen. Echter in India/Pakistan/Bangladesh is het vaak een onmogelijkheid en moet je meestal een overvloed van (ongewenste) attentie accepteren. Het is af en toe raadzamer midden in een drukke stad te parkeren daar je daar minder opvalt. Ook een goede oplossing is het parkeren bij benzine stations. Brandstof Diesel of benzine is in elk land in overvloed verkrijgbaar, met uitzondering van Iran. Ook was er in Nepal een staking en kon ik een maand lang geen diesel krijgen. Verder geen problemen om te tanken. Prijzen liggen gemiddel op de helft van die in Europa of minder, kwaliteit is normaal gesproken ook geen probleem. Leukste herinnering: Tanken in Iran voor 1 eurocent per liter. Daar wordt je vrolijk van. Minst leuke herinnering: Tanken in Iran voor 1 eurocent per liter. Diesel is zo goedkoop dat het niet interessant is om te verkopen. Hierdoor worden er nog steeds enorme hoeveelheden naar Irak, Afghanistan en Pakistan gesmokkeld en zijn veel tankstations ‘leeg’. Verzekering Een groene kaart dekt je tot en met Turkije, dan ben je op lokale verzekeringen aangewezen. Er zijn landen die wel eens om je verzekering papieren vragen, maar heb meestal lokaal niks afgesloten. Dit omdat ik je in de meeste landen, bij het rijden van schade, toch moet betalen (en in sommige landen moet je gewoon hard wegrijden, anders word jet gelyncht). Daarbij stelt de verzekering vaak niks voor (met uitzondering van Thailand en Maleisië) en schaf je het eigenlijk alleen aan om ‘een papiertje met stempels’ te hebben voor het geval dat. Verzekering is over het algemeen goedkoop en varieert tussen de 2 en 10 euro per maand. Geld Met mijn normale Rabo pas kon ik vrijwel overal pinnen. Iran is weer een uitzondering. Ook kleine dorpjes of gehuchten hebben vaak geen automaat. De Rabo is ook van de enige die het pinnen in het buitenland gratis heeft, en dat scheelt een hoop geld. Communicatie Mobiele netwerken heb je ook weer overal. In afgelegen gebieden af en toe geen bereik maar je staat versteld hoe veel dekking er in de wereld is. Met mijn Vodafoon kaartje was ik vrijwel overal bereikbaar maar is bellen/gebeld worden erg duur. Goedkoper is een internationale sim (united-mobile) of een lokaal kaartje per land kopen (maar dan heb je weer zo veel nummers te onthouden). Overlast Heb veel overlast gehad. Stank en geluid overlast zijn wel de twee lastigste. Voornamelijk in India, maar ook in China vind men geluid leuk. Het verjaagt de boze geesten. Dat zal ik dan wel geweest zijn want soms ben ik gevlucht voor te veel lawaai. Claxons zijn 10 keer zo hard als bij ons, jammerende moskeeën en tempels, gooiende deuren in hotels, luide conversaties op mobielen (diegene waar je mee spreekt is erg ver weg, dus moet je gewoon hard schreeuwen), dronken lieden, allemaal dingen waar je zeker mee te maken krijgt. Nu is het wel zo dat je er aan gaat wennen. Word je de eerste paar nachten van een moskee die om 4 uur mensen tot gebed roept, na een paar dagen slaap je er door heen. Stank overlast heb je vooral in India en Bangladesh, in mindere mate in Pakistan en China en Cambodja. In deze landen bestaat er geen of een zeer gebrekkige vuilnis ophaalservice en gooien de mensen hun afval achter of voor het huis, wonen er dan ook gewoon tussen. Vroeger, voor de verpakking rage, werd al het afval wel opgegeten door dieren of afgevoerd door verzamelaars, tegenwoordig is er zo veel verpakking dat het meeste blijft liggen. Verder heb je in India, Bangladesh en in mindere mate in Pakistan veel (over)last van ongewenste attentie. Mensen blijven je benaderen, tot het irritante op af. Kloppen op je auto, tot diep in de nacht, gewoon in je auto stappen alsof het publiek bezit is en aan alles, maar dan ook alles zitten. Elk knopje, elke draadje, alles wordt betast, beklopt en besproken. Verder heb ik me in sommige landen (o.a. India, en China) erg gestoord aan de instelling ‘Een blanke moet meer betalen’. Dat gaat vaak op voor toeristische attracties, maar ook voor Hotel kamers, soms voor eten en eigenlijk wel voor alles. In India zien ze een toerist als lopende ATM machine, in China als wandelend afzet mogelijkheid. Dit cultuur verschil kan bij mij het bloed wel eens doen koken. Andere dingen Andere zaken waar je voor op moet passen zijn, vind ik, de halve informatie die je vaak van vele (lokalen) krijgt. Een toerist-gids die minder weet dan ik, een overheid ambtenaar die alleen een ingevuld papier eist en verder niks weet, een winkelbediende die beter met zich zelf kan gaan spelen dan klanten helpen, mensen aan wie je de weg vraagt die je de verkeerde kant uitsturen, dat soort dingen. Als je info moet hebben die belangrijk is, maak er ZEKER van dat je de juiste hebt. Blijf volhouden bij overheid mensen, wel netjes en vriendelijk blijven. Weg vragen.. doe het drie of vier keer. Achteruit rijden, vertrouw niet op lokalen, kijk zelf. Dat soort zaken. Mensen Voor mij, als alleen reizende, zijn lokalen erg belangrijk. Een groot deel van mijn opinie over een land is gebaseerd op de lokale bevolking. Hiermee in contact komen is waar ik voor reis en wat ik ook het leukst vind. Azië is wat dat betreft voor mij een ideaal continent. Het is (met uitzondering van Thailand, Rusland, China en mindere mate Maleisië) heel erg eenvoudig met lokalen in contact te komen. En dan bedoel ik meer dan een gesprekje over het weer. Vooral in de landen rond India zit je zo bij iemand thuis aan een bordje lokaal voedsel. Kontakten die ik maak heb ik vaak nog steeds, ik heb veel vrienden voor het leven gemaakt. Op dit gebied heb ik zeker een liefde voor Azie opgebouwd die ik ooit nog wel eens zal beantwoorden met een nieuw bezoek. Als afsluiting Azië is voor mij een ideaal continent om te reizen. Regelmatig is het zwaar maar de beloningen zijn enorm. Beloningen op het gebied van mooie dingen om te zien en vooral beloningen van het ontmoeten van lokale mensen. Indianen verhalen op het nieuws zijn vaak zeer eenzijdig en overtrokken. Gebruik je gezond verstand en doe geen rare dingen en iedereen die reist zoals ik heb gedaan, zal Azië een zeer gevarieerd en boeiend vinden. Al om al heb ik een fantastische tijd gehad, ik zou het zo weer over doen.
Visitor since 1-11-2016
373626Beschibare verhalen
- 20030100 – Januari 2003, de voorbereidingen
- 20030100 – Januari 2003, Sri Lanka
- 20030200 – Februari 2003, Aziatische eigenaardigheden
- 20030200 – Februari 2003, Calcutta (India)
- 20030200 – Februari 2003, India zuid, van Bangalore naar Mumbai via Colva Beach*
- 20030200 – Februari 2003, Zuid India
- 20030300 – Maart 2003, Bangladesh, Dhaka, Chittagong en de radar boot tocht
- 20030300 – Maart 2003, Thailand midden
- 20030400 – April 2003 Laos
- 20030400 – April 2003, Cambodja Pnhom Phen, Ankor wat
- 20030400 – April 2003, Vietnam.
- 20030500 – Juni 2003, Lake Toba, Yogyakarta en Surabaya (Indonesië)
- 20030500 – Mei 2003, Maleisië, tropisch paradijs
- 20030500 – Mei 2003, van Malaka (Maleisië) naar Bukit Lawang, via Medan (Indonesië)
- 20030600 – Juni 2003, Bali, Gilli Air (Indonesië) en de typhus
- 20030600 – Juni 2003, Utrecht naar Kopenhagen (Denemarken)
- 20030700 – Juli 2003, De trans Mongolië express en Ulam Batar (Mongolië)
- 20030700 – Juli 2003, Stockholm (Zweden) en Helsinki (Finland)
- 20030700 – Juli 2007, St Peterburg en Moskou (Rusland)
- 20030800 – Augustus 2003, Bejing (China)
- 20030800 – Augustus 2003, China de 3 kloven en Shanghai
- 20030800 – Augustus 2003, China X’ian en Chengdu
- 20030800 – Augustus 2003, van China en Hangzou, ik hol weg naar Hong Kong, superstad
- 20030900 – September 2003, China, het stenen bos en Songpan ter paard
- 20030900 – September 2003, Lhasa (tibet) en omgeving
- 20031000 – Oktober 2003 , Kathmandu en Pashuppatinath (Nepal)
- 20031100 – November 2003 , Jaisalmer (India)
- 20031100 – November 2003, Jodhpur en Jaipur (India)
- 20031100 – November 2003, Kathmandu en zuid Nepal
- 20031100 – November 2003, Khajuraho, Orcha en Agra (India)
- 20031100 – November 2003, Patna en Varanasi (India)
- 20031100 – November 2011, Nepal, hiken en raften
- 20031200 – December 2003 de laatste dagen in India
- 20031200 – December 2003 Terugblik op een jaar rugzakreizen
- 20031200 – December 2003, Bhopal (India)
- 20031200 – December 2003, Udaipur (India) en Rajastan
- 20040500 – Mei 2004 van Nederland naar Griekenland, regen regen en …
- 20040500 – Mei 2004, Iran in en een gegijzeld paspoort
- 20040500 – Mei 2004, mid Turkije en 5 sterren in Fineke
- 20040500 – Mei 2004, Oost turkije
- 20040500 – Mei 2004, West Turkije en de ruines
- 20040505 – Mei 2004, Iran, aardbeving en aardige mensen
- 20040601 – Juni 2004, Amritsar en Delhi ( India)
- 20040601 – Juni 2006, Iran, zand in me kruis en pepperspray in de ogen
- 20040602 – Juni 2004 van Ialamabad (Pakistan) naar India
- 20040603 – Juni 2004, Pakistan, land van terroristen?
- 20040604 – Juni 2004, Pakistan noord, hoge passen en lekke band
- 20040605 – Juni 2004, Midden Pakistan en wel 55 graden
- 20040700 – Juni 2004, Pakistan, een duimzuig verhaal
- 20040701 – Juli 2004, Manali (India) en te veel eigen gemaakt bier
- 20040702 – Juli 2004, Manali (India, mijn eerste ongeluk en een bokkepootje voor Brox
- 20040800 – Augustus 2004,Nog steeds Manali (India)
- 20040801 – Augustus 2004, Manali (India), mouse is back en Brox is ziek
- 20040803 – Augustus 2004, Dehra Dune (India) en de dierenarts van 2 cent
- 20040803 – Augustus 2004, Manali (India) naar Dehra Dune, het spook in de bossen
- 20040900 – September 2004, Manali naar Mumbai (India), de hel-weg
- 20041000 – India en de laatse dagen op het strand van Agonda
- 20041000 – Mumbai, Goa (India) en stinkende strandjes
- 20041000 – Oktober 2004, Agonda beach (India) en de tijger garnalen
- 20041100 – Bangladesh en de uienlucht
- 20041100 – Op naar Kalkutta en brommer verkopen
- 20041100 – Puri (India) en het grote ongeluk
- 20041100, India, vast in de modder en fukkie fukkie?
- 20041200 – Bangladesh en de vele vage ventjes
- 20041200 – Bangladesh, ik wordt gek
- 20041200 – December 2004, Kerst in Varanassi (India) en op z’n India’s rtijden kan ik ook
- 20041200 – Kalkutta (India) en het stervende jochie
- 20050100 – Amritsar (India) en de eikel op mijn dak
- 20050100 – Naar Delhi (india) lijmsnuivertjes en andere apen
- 20050100 – Pakistan, bloed aan de muur en machinepistool in de auto
- 20050200 – Februari 2005, Turkije door in de ijzige kou
- 20050200 – Iran en de baksteen naar me kop
- 20050200 – Iran en de grote koude ellende
- 20050300 – van Griekenland naar huis
- 20050600 – Terug in Nederland en toekomst plannen
- 20050700 – India (rugzak) en de home office
- 20050700 – India, met rugzak, Family X
- 20050800 – India, Manali en Khajuraho, met de rugzak
- 20051200 – Langzaam… maar zeker
- 20060200 – Voorbereidingen genoeg
- 20060300 – De route (denk ik)
- 20060300 – Truck begint erop te lijken
- 20060400 – April, ik doe wat ik wil
- 20060500 – Met de scooter naar Koblenz
- 20060600 – Truck inspectie, bijna af
- 20060700 – Mijn truck is klaar
- 20060800 – Test rit naar Denemarken
- 20060800 – Testtrip Denemarken voltooid
- 20060800 – Turkije, mijn witte truck werd zwart
- 20060800 – Van Turkije Iran in
- 20060800 – Vertrek, Servië is nog steeds niks
- 20060900 – Eind september 2006 – Scootry problemen
- 20060900 – Half september 2006, Islamabad (Pakistan)
- 20060900 – Van Iran naar Pakistan
- 20061000 – Eind oktober 2006, vier keer ongeluk
- 20061000 – Eind oktober 2006, zalig Dewali
- 20061100 – Begin november 2006, Chitrakot (India)
- 20061100 – Khajuraho (India) naar Goa met Jonathan
- 20061100 Khajuraho (India) naar Mumbai door Jonathan
- 20061200 – Begin december 2006, Agonda (India) paradijs?
- 20061200 – December 2006, Goa (India), mij te druk
- 20061200 – Eind December 2006, naar Ajanta (India)
- 20070101 – Januari 2007, India, Ajanta naar Khajuraho
- 20070102 – Januari 2007, India and het pakketje
- 20070103 – Januari 2007, India naar Nepal
- 20070200 – Februari 2007, Nepal, Vast in de modder en prijsvraag
- 20070201 – Februari 2007, Nepal en parasailing
- 20070202 – Februari 2007, Nepal en 5 dagen lopen
- 20070300 – Maart 2007, Nepal en Chitwan NP
- 20070300 – Maart 2007, West Nepal en de neushoorns
- 20070301 – Maart 2007, India, naar Srinagar
- 200704 – April 2007, Hierarchie op Indiase wegen
- 200704 – April 2007, India , Srinagar
- 200704 – April 2007, India, van Leh naar Khajuraho
- 20070500 – Mei 2007, Khajuraho India
- 20070500 – Mei 2007, terug naar Nepal
- 20070600 – Juni 2007, wel of niet door China?
- 20070700 – Juli 2007, even in Nederland
- 20070700 – Juli 2007, Nepal naar Pakistan
- 20070700 – Juli 2007, terug vliegen naar Nepal, doffe ellende
- 20070800 – Augustus 2007, Pakistan, snorrenland
- 20070801 – Augustus 2007, Pakistan, de Karakoram Highway
- 20070803 – Augustus 2007, China Glens
- 20070804 – Augustus 2007, China, de zuidelijke Silk Route door de woestijn
- 20070805 – Augustus 2007, China, Urumqi naar Lanzhou
- 20070900 – September 2007, Chinese terugblik
- 20070900 – September 2007, Kumming (China) naar Laos
- 20070905 – September 2007, Naar Chengdu via de hemelse weg van de hel
- 20070906 – September 2007, China, op naar Kumming
- 20071000 – Oktober 2007, Noord Laos
- 20071000 – Oktober 2007, Noord Thailand
- 20071000 – Oktober 2007, Zuid Laos
- 20071000 – Oktober 2007. Van Loas naar Camboja-nee, Thailand
- 20071100 – November 2007, Laos, even op vakantie
- 20071200 – December 2007, Cambodjaaaaaa
- 20071200 – December 2007, Thailand, de koning is jarig, ik nog lang niet
- 20080100 – Januari 2008, Het strand van Cambodja
- 20080100 – Januari 2008, Thailand midden
- 20080100 – Januari 2008, Thailand zuid
- 20080200 – Februari 2008, West Maleisië en de auto verschepen
- 200804 – April 2008, Chennai naar Khajuraho (India)
- 20080500 – Mei 2008, Khajuraho (India) naar Pokhara (Nepal)
- 20080600 – Juni 2008, Blabla uit Pokhara (Nepal)
- 20080600 – Juni 2008, de Poon Hill trek en de miljoenen trapjes
- 20080600 – Juni 2008, Pokhara (Nepal)
- 20080600 – Juni 2008, van Pokhara (Nepal) naar Manali (India)
- 20080700 – Juli 2008, De enge mooie weg naar Leh (India)
- 20080700 – Juli 2008, Leh (India) en het Hemis klooster
- 20080700 – Juli 2008, Leh/Ladakh(India) en de hoogste weg ter wereld. Of niet?
- 20080700 – Juli 2008, Via via terug naar Manali (India)
- 20080800 – Augustus 2008, Manali (India) naar Islamabad (Pakistan)
- 20080800 – Augustus 2008, wat opmerkingen over India
- 20080801 – Augustus 2008, Ialamabad naar Turkije
- 20080900 – September 2008, Turkije
- 20081000 – Oktober 2008, terug naar af
- 20081200 – December 2008, Antwerpen naar Buenos Aires per boot
- 20081200 – December 2008, terugblik op 3.5 jaar Azië
- 20090100 – Januari 2009, Buenos Aires naar Ushaia (Argentinië)
- 20090200 – Februari 2009, Ushaia naar el Calafate (Argentinië)
- 20090300 – Maart 2009, Bariloche (Argentinië) en Chiloe (Chilli)
- 20090300 – Maart 2009, Mont naar Santiago (Chilli)
- 200904 – April 2009, Chilli Santiago en Paso Aqua Negra
- 20090401 – April 2009, Chilli naar Chilli
- 20090500 – Mei 2009, La Paz en Bolivia
- 20090500 – Mei 2009, Noord Chilli en Peru
- 20090500 – Mei 2009, Peru en Nasca
- 20090700 – Juli 2009, Noord Argentinië en Merijns bezoek
- 20090800 – Augustus 2009, Valdez (Argentinië) en de walvissen
- 20090900 – September 2003, Hanoi (Vietnam), Halong bay en de trip terug naar China
- 20090900 – September 2009, Rondje Pam en Ries en Paraguay
- 20090900 – September 2009, Valdez naar Paraguay
- 20091200 – December 2009, even in Europa
- 20091200 – December 2009, Terugblik op Zuid Amerika
- 20100100 – Januari 2010, Tunesië
- 20100100 – Januari 2010, Tunesië naar Marokko
- 20100200 – Februari 2010, Mauretanië
- 20100200 – Februari 2010, Marokko
- 20100300 – Maart 2010, Noord Senegal en Dakar
- 20100300 – Maart 2010, Zuid Senegal en The Gambia
- 201004 – April 2010, Mali
- 20100500 – Mei 2010, Burkina Faso
- 20100500 – Mei 2010, Wederom Mali
- 20100700 – Juli 2010, Mali naar Ghana
- 20100701 – Juli 2010, Ghana
- 20100800 – Augustus 2010, Togo
- 20100900 – September 2010, Benin
- 20100900 – September 2010, Nigeria (1)
- 20100901 – September 2010, Nigeria (2)
- 20101000 – Oktober 2010, Kameroen
- 20101100 – November 2010, Gabon
- 20101103 – November 2010, Congo
- 20101104 – November 2010, Congo DRC
- 20101105 – November 2010, Angola
- 20101200 – December 2010, Namibie (1)
- 20110100 – Januari 2011, Namibie (2)
- 20110200 – Februari 2011, Botswana
- 20110200 – Februari 2011, Zimbabwe
- 20110300 – Maart 2011, Zuid Afrika
- 20110400 – April 2011, Mozambique
- 20110500 – Mei 2011, Malawi
- 20110500 – Mei 2011, Zambia (1)
- 20110500 – Mei 2011, Zambia deel 2
- 20110700 – Juli 2011, Tanzania Zuid
- 20110800 – Augustus 2011, Noord Tanzania
- 20110900 – September 2011, Oeganda
- 20110900 – September 2011, Rwanda
- 20111000 – November 2011, 8 daagse trip door Tibet (China, helaas)
- 20111000 – Oktober 2011, Kenia
- 20111100 – November 2011, Ethiopië
- 20111101 – November 2011, Sudaan
- 20111102 – November 2011, Saoudi Arabie
- 20111105 – November 2011, Jordanië
- 20111106 – Eind November 2011, Syrië
- 20141101 – FAQ Korte uitleg per land wat ik er van vond
- 20141102 – FAQ schoon water onderweg
- 20141103 – FAQ Tecnische gegevns MAN truck en camper gedeelte
- 20141104 – FAQ Medische overdenkingen voor een lange reis
- Alle fotos
- 2003 Bangladesh
- 2003 Cambodja en Thailand
- 2003 China en Tibet
- 2003 Finland
- 2003 Highlights
- 2003 Indonesië
- 2003 Laos
- 2003 Maleisie
- 2003 Midden India
- 2003 Mongolië
- 2003 Rusland
- 2003 Sri Lanka
- 2003 Thailand
- 2003 Vietnam
- 2003 Vietnam
- 2003 Zweden
- 2004 Highlights
- 2004 Iran
- 2004 Pakistan
- 2004 Turkije
- 2005 India
- 2006 Highlights
- 2006 Pakistan en West India
- 2007 Highlights
- 2007 India en Nepal
- 2008 Highlights
- 2009 Highlights
- 2010 Highlights
- 2011 Highlights